Rabu, 2 Mac 2011

PERNAHKAH ANDA TERFIKIR?

Baru-baru ini saya ada terbaca di dalam blog seorang perunding kewangan muda dari negara jiran kita (Singapura) mengenai LANGKAH MELAKUKAN PELABURAN dengan cara mudah. Remaja ini berumur dalam lingkungan 20-an tetapi beliau lebih berjaya dari pensyarah-pensyarah beliau dan berstatus Jurtawan Muda. Saya terfikir.. kalaulah pelajar-pelajar universiti di malaysia ini boleh mencontohi beliau, saya percaya, tiada orang diluar sana yang akan berani mentertawakan dan memandang rendah siswazah IPTA kita..

Disini saya ingin berkongsi 1 tips yang saya copy teknik yang beliau lakukan dalam hidup dia dan saya aplikasikan dalam kehidupan seharian saya. teknik dia mudah sahaja. Duit syiling + tabung. Pasti sesetengah pembaca pandang remeh kepada tabung bukan? tambah-tambah lagi tabung tin milo yang macam kita buat masa di tadika atau masa kanak-kanak dulu. Tapi sedarkah anda dengan hanya menabung syiling ke dalam tabung anda, anda dapat mengumpul sekurang-kuragnya RM50 sebulan. Ini maknanya anda dah boleh melabur sebanyak RM300 setahun (nampak sikit ja kan?? tapi sekurang-kurangnya ada jugak RM300 dari tak ada lansung seperti sekarang..hahaha). Tapi dengan cara yang dibuat oleh remaja ini, saya pasti anda semua dapat menabung dengan lebih daripada RM50 sebulan. Caranya mudah, setiap kali anda balik daripada tempat kerja, kedai, kuliah atau sebagainya, anda masukkan semua syiling yang ada didalam poket, beg tangan atau wallet anda kedalam tabung khas tersebut. Anda perlu berdisiplin dan jangan menipu diri sendiri dengan menggunakan duit yang anda tabungkan itu. (tak kan anda sanggup mencuri masa depan anda betul tak?). Setiap 2 @ 3 bulan sekali, bawa tabung anda itu dan bukak tabung itu di bank untuk menyimpan atau melabur duit berkenaan. Anda boleh cuba teknik ini selama satu tahun. Saya pasti anda akan terkejut dengan hasilnya..

SELAMAT MENCUBA....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan